أخوية  

أخوية سوريا: تجمع شبابي سوري (ثقافي، فكري، اجتماعي) بإطار حراك مجتمع مدني - ينشط في دعم الحرية المدنية، التعددية الديمقراطية، والتوعية بما نسميه الحد الأدنى من المسؤولية العامة. نحو عقد اجتماعي صحي سليم، به من الأكسجن ما يكف لجميع المواطنين والقاطنين.
أخذ مكانه في 2003 و توقف قسراً نهاية 2009 - النسخة الحالية هنا هي ارشيفية للتصفح فقط
ردني  لورا   أخوية > فن > أدب > الشعر

إضافة موضوع جديد  إضافة رد
 
أدوات الموضوع
قديم 18/09/2007   #1
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي المسحراتي فؤاد حداد


ولد فؤاد سليم حدٌاد في حي 'الضاهر' بالقاهرة
والده سليم أمين حدٌاد ولد في 5 يونيه 1885 فيبلدة 'عبية' بلبنان في أسرة مسيحية بروتستانتية لوالدين بسيطين اهتما بتعليمه حتيتخرج في الجامعة الامريكية ببيروت متخصصا في الرياضة المالية ثم جاء الي القاهرةقبيل الحرب العالمية الأولي ليعمل مدرسا بكلية التجارة­جامعة فؤاد الاول ­ ويحصلعلي لقب البكوية وعندما تنشأ نقابة التجاريين في مصر تمنحه العضوية­رقم 'واحد'. ومازالت كتبه وجداوله تدرس باسمه حتي الآن.
أما أمه فهي من مواليد القاهرة في 19 يونيه .1907 جاء أجدادها السوريون الكاثوليكيونالي مصر واستقروا فيها وولد أبواها في القاهرة. أبوها من عائلة 'أسود' التي جاءت مندمشق الشام وأمها من عائلة 'بولاد' من حلب.
وكان فؤاد حداد قد تعرض للاعتقال سبع سنوات منذ عام 1954 وحتي 1956، ثم منذعام 1959 وحتي 1964،كان ديوانه الاول 'احرار وراء القضبان" عام 1956 ثم 'حنبنيالسد' 1956 ومن أهم دواوينه"قال التاريخ انا شعر إسوَد".. ديوان ترجم فيه الشاعر مختارات من الشعر الفييتنامي 1968'المسحراتي' 1969،'كلمة مصر' 1975،'من نور الخيال وصنع الاجيالفي تاريخ القاهرة' 1982،
"
استشهاد جمال عبدالناصر" 1982،'الحضرة الزكية' 1984، 'الشاطر حسن' 1985، 'الحمل الفلسطيني' 1985
"
أشعار فؤاد حداد" ويضم خمسة دواوين 1984وكذلك "ميت بوتيك"و"ياأهل الامانة" و"أيام العجب والموت" و"يوميات العمر الثاني – ديوان أم نبات حققه فؤاد حداد" وغيرها.. إلى جانب قصة "الأمير الصغير" لأنطوان دي سان إكزوبري التي ترجمها عن الفرنسية إلى مسرحية غنائية بالعامية المصرية.
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #2
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


قصيدة الأمل
يا دمعة العين ما تخافيش تجرى
لابد منك في الحماس الحق
الدنيا صيف والجو مش أخضر
و الموت ماهوش في صفحة الوفيات
ولابد من إتنين
الجوع وناكل
العطش ونشرب
الحياة والموت
الهزيمة وننتصر
الصبر
لاكن مافيش صبر في الدنيا يقدر
وإن كنت عمري ميت سنه
وإن كنت ميت ألف لاجئ
ما فيش صبر في الدنيا يقدر يفطمني عن وطني
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #3
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


العربي


"آه مش ألف مره لكن ألف آه
لكن شغل بره
حرّمني الحياه"
لما تقول أجمل ما في الدنيا الميّه للعطشان
يعرفوك عربي
أما للراوي، ريحة البرتقان في مداخل يافا
يعرفوك عربي
لما تقول إبني اتولد لاجئ
يعرفوك عربي!
لما تقول يا رب!
يعرفوك عربي
لما تباشر جهادك، ترمي أوتادك في قلب دابح ولادك يعرفوك عربي
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #4
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


ألبوم صور فؤاد حداد
الصور المرفقة
نوع الملف : jpg F048.JPG‏ (8.8 كيلو بايت, 0 قراءة)
نوع الملف : jpg F050.JPG‏ (9.5 كيلو بايت, 0 قراءة)
نوع الملف : jpg gse_multipart59434.jpg‏ (8.3 كيلو بايت, 0 قراءة)
نوع الملف : jpg فؤاد.jpg‏ (2.0 كيلو بايت, 10 قراءة)
نوع الملف : jpg حداد.jpg‏ (1.8 كيلو بايت, 10 قراءة)
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #5
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


قالو عنه

جمال الغيطانيأحيانا اتساءل: هل من قبيل المبالغة اذا قلت ان فؤاد حداد يعتبر أشعر من خطا فوق ارض مصر بعد المتنبي وابي نواس وشوقي؟
كلما عدت إلي قراءته أتأكد من صدق الايجاب في الاجابة، انني أقرأه باستمرار، اشعاره تعجبني في اسفاري، استغرقها وتستغرقني، هذا التركيب المبهر، وتلك الصور الغزيرة التي يفاجئني بعضها ويبدو كأنه اكتشاف امسك من خلاله بجوهر الوجود والصيرورة، للأسف لم ألتق به رغم انني عاصرته، ولم أعرفه عن قرب رغم انني ترددت كثيرا علي دور عمل فيها مثل روزاليوسف، ووكالة انباء الشرق الاوسط، وربما وقع عليه بصري ولم ادرك انه هو ذلك العبقري المغرد، فقد كان الرجل بقدر قامته زاهدا، متواضعا، لايسعي إلي الاضواء، يتواجد بشعره وليس بضجيجه أو صخبه

محمود الورداني
فؤاد حداد إمام طائفة المجددين في شعر العامية المصرية ، وأحد الروٌاد العظماء الذين أحدثوا تحولات انقلابية مازال أثرها ساريا حتي الآن وممتدا في كل الكتابات الشعرية المكتوبة بالعامية.. وهو حالة استثنائية يستحيل القياس عليها، فعبر أكثر من اربعين ديوانا، تمكن من أن يشكل ذائقة جمالية ارتقت بالشعر إلي آفاق خلاقه استوعبت جميع أشكال التجديد.
لقد امتزجت حياة الشاعر بالشعر، فأصبح مثل قصيدة مضيئة شفافة.. ارتبطت دائما بنبض البشر وهموم المجموع.
انه مولانا الشاعر الأعظم الذي امتلك مفاتيح الأسرار لم يرتبط في حياته بأي سلطة، فأصبح سلطان القصيدة، لم يتاجر بشعره، ولم يقف علي النواصي، وأمام الأعتاب يستجدي الأجر والمشاعر.
ترك مساحات واسعة من حدائقه لتنمو فيها الاشجار والنباتات والزهور، من جميع الأعمار والأجيال والاتجاهات . فأصبح صوت الجميع، وملهم الأمة، ونبضها الحقيقي في أحلك الظروف والاوقات.
أمجد ريان
لقد قدمت تجربة حداد الكثير لهذا الوطن، لتاريخ الوطن ولمثقفيه ولشعرائه، وفؤاد حداد هو الشاعر الذي يمكن أن نطلق عليه عبارة الشاعر المعلم، لأنه يدفع بالطاقة الفنية الهائلة التي تتحرك لتبني في صمت، وفي قوة، وتكسب الحياة نكهة طازجة، لايعلم أحد كيف كنا سنعيش أحلامنا الثقافية والإبداعية لولم تكن موجودة.
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #6
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


خيري شلبي
أصبحت دواوين الشاعر فؤاد حداد بمثابة ديوان للملامح القومية الأصيلة لشخصية مصر العربية. أما كونها شعرا خالصا فهذا أمر مفروغ منه، وأما كونها شعرا عالي المقام رفيع المستوي فهذا ما تؤكده الأشعار من قصيدة إلي أخري بل من كلمة إلي أخري. وقد بلغ في دواوينه الأخيرة ذروة من النضوج الشعري والفني والفكري بوجه عام درجة تقربه من أفذاذ الشعر الصوفي أمثال جلال الدين الرومي وفريد الدين العطار، وتوثقه بأعمام له في العصور الكلاسيكية للشعر العربي العظيم أمثال المتنبي والمعري والشريف الرضي وكافة فرسان العمود الخليلي يمتلك النفس الطويل ويرسل علي نفس الروي إلي مالا نهاية دون اختلال أو تهافت. هذه الدرجة التي بلغها تربط بينه وبين أفذاذ معاصرين برزوا علي مسرح النضال الانساني من أمثال أراجون وبريغت وبابلو نيرودا وغيرهم.
هؤلاء وأولئك­ ومن بينهم شاعرنا فؤاد حداد­ حملوا مسئولية إعداد شعوبهم وتهيئتها للقيام بدورها التاريخي والحضاري فكيف يتم لهم ذلك؟ إنهم­ ومن بينهم شاعرنا فؤاد حداد­ يوجهون طاقتهم الشعرية نحو اكتشاف العناصر الإيجابية الأصيلة في شخصية الانسان القومية. فإذا بهذه العناصر تحت عدسة الشاعر الحساسة اللاقطة تتجسد وتنطبع من جديد علي واقع الشخصية القومية، تصبح كالبذرة الجديدة يرميها الشاعر في النفوس المتعطشة للشعر الحقيقي الصادق فتصبح نبتة جديدة تزداد بها الشخصية غني.

بهاء جاهين في مقدمة مقالة "تطور اللغة الشعرية- دراسة تطبيقية على الموال"

أخشي أن أكون قد ادعيت أجنحة لا أملكها حين تجاسرت علي التحليق في سموات شاعر من أكثر شعراء الانسانية رحابة. فمحاولة تتبع تطور لغته الشعرية علي مدي أكثر من ثلاثين ديوانا هي محاول أقل ما يمكن أن نصفها به أنها مجنونة، خاصة إذا تذكرنا أننا بصدد مقالة أدبية لا رسالة دكتواه
مسعود شومان

تظل تجربة فؤاد حداد واحدة من أكثر التجارب الشعرية طرحا للقضايا الإشكالية، إذ إنها تشتبك اشتباكا تمتد خيوطه مراوحة بين التراث والمأثور الانساني، العربي، الشعبي، هذه المراوحات التي كانت سببا مباشرا في خوف النقاد والدارسين من الاقتراب من عالمه لفك تداخلاتها، وفصل أنسجتها الملتحمة، فعالم حداد يستعصي ­بالتأكيد­ علي غير عارف بحدود عوالمه، موسيقاه واستلهاما ته.
محمد سيد احمد
محمد سيد احمد الكاتب السياسي الكبير غني عن التعريف فهو أحد كبار محللينا و مفكرينا السياسيين.. أما الجانب الذي قد لا يعرفه كثيرون فهو الصداقة العميقة التي ربطت بينه وبين فؤاد حداد منذ التقيا معا ذات يوم من أيام الأربعينات تلميذين في مدرسة الليسيه فرانسيه بباب اللوق..
"كان فؤاد يستطيع ان ينتج بلا اوراق أو اقلام ويكتفي بحفظ شعره الذي كان يلقيه بصوت عال معتمدا علي قوافيه الرصنية.
فؤاد من آباء الشعر المصري الحديث، وعندما قال صلاح جاهين أنه تلميذ فؤاد حداد كان يقصد هذا تحديدا
"
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #7
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


المسحراتي


مسحراتى فى الطريق الصعب
منقراتى و كل دقه بقلب
إحنا الشعب
المصرى أول سيرة الإنسان
احنا من صخر العزيق والصبر
واحنا من طل وندى المواويل
زى ما اتعود علينا النيل
زى ما اتعود علينا العطش
يمكن خطأنا فى الزمان الطويل
كان من سبيل الرحمه والحنيه
يصعب علينا فى يوم نفارق عيالنا
وماجاش فى بالنا
زى العرق‏:‏ الدم يبنى البيوت

يا اللى الشقا من ست آلاف حبنا
اللى يزرع واللى يصنع خير بيعرف ربنا
واللى يعدل فى نصيب اليتيمه يعرف ربنا
واللى بينوّر طريق المدينه يعرف ربنا
واللى يضرب فى قلوب الأعادى يعرف ربنا
سجدت لله الكريم الهادى
والمشى طاب لى
والدق على طبلى

مسحراتى من جنود الأرض

منقراتى كل دقه بفرض
أطلب غنايا زى أب ضناه
القدس لاحت فى الطريق حاضناه
يا رب علمنى العطش والجوع
واجعل لعينى دموع
واجعل لقلبى ضلوع
واجعلنى صوت الشهيد
فى النبض والتنهيد
شريان فلسطينى شجر مزروع

فى الأرض جدر وفى الليالى فروع
يسمعنى خال فى كل بلده وعم
جرح الملاجىء عمره ما يتلم
تفنى الليالى ولا يبور الدم
ولا طيارات الأمريكان تمنع
النور من المصنع
ولا كل ريف تحت السما يسمع

طير الحمام يسجع
ولا ابن إنسان الأمل يرضع

ولا ليل شجاع يولد نهار أشجع
ولابد يوم أرجع
ويمد فى كل العرب حبلى

المشى طاب لى
والدق على طبلى

مســحـراتى يا مؤمنين

مـنـقـراتى مد الأنين
الله على رعشة الحنين
عمره ما كان الأمل ضنين
يا قدس نوارة السنين
كأن عينى فى ميتمى
يا قدس ما يحتمل دمى
الا أشوفك وأرتمى
وأبوس ترابك المريمى
أبوىَ وابنى على فمى
ما اتوهش يا قدس فى المطال
يا عاصره مهجة الرجال
سقاكِ من دمعته الهلال
يا قدس يا سبحة الشقا
الأعمى فى سجدتك رأى
والفجر من صخرتك سقى
يا قدس تتفجر الجراح
والصبر حرب وأيوب صلاح
يا أخت من مكه والبطاح
قلبى انضرب للعرب وصاح
لابد من فتح فى الصباح
المشى طاب لى

والدق على طبلى
ناس كانوا قبلى
قالوا فى الأمثال:
"الرجل تدب مطـرح ماتحب"
* * *
وانا صنعتى مســحـراتى فى البلد جوال

حبيت ودبيت كما العاشق ليالى طوال
وكل شبر وحته من بلدى
حته من كبدى
حته من موال
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #8
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -
 



هذا الديوان كُتِب رداً على النكسة.
من القلب عندما شُقَّ بالعرض والطول و غاصت فيه الجراح لترسخ أو تنطلق. ومن العين عندما قرأت الهزيمة فى التليفزيون وسرى فى السلسلة ماء كالرصاص أو الجليد. وكنت مشدوداً إلى ميناء التاريخ العربى الإسلامى وكنت القائل به والناقل والعاقل والمجنون من يوم ولدت فشكرت الكاف والنون على هذه الأرض المصرية أشمها كالعاشق حتى أموت.

وياما قلت أنى على هذه الأرض أحبو كما حبوت وأحب كما أحببت ، أعرف قدرى فى هذا الجناس والتمثل بأناس يقال لهم فى نور الخيال "كون مصر يا بيرم من المنفى، تقرا جرايدها بتاريخ الأمس" و "كون مصر واهدينا يا شيخ رفعت إلى الإيمان يا هادى ما أكرمه" وسيد درويش ومختار وشوقى وحافظ والمنفلوطى وطه حسين وقد تصالح الجميع والأدهم وحسن ونعيمة. الصدق الصدق والإحساس الندى الرطب خنقته العبرات. "كون مصر طيبة الوجود والشجن يا همشرى يا دمعة محفورة تبكى على شجرة وعصفورة" هذا الديوان خرج من شعب التاسع والعاشر من يونيه وانتهى إلى استشهاد عبد المنعم رياض ومن هذين اليومين كان قد عبر القنال بإذن الله.

وأنا سمعتُ الجنود يكبّرون و سمعتُ طفلاً يهلل و سمعتُ أماً تهنّن و رأيتُ انتصاراتٍ كثيرة مقبلة بإذن الله فى هذا العمل الشاعر بمصر الثائر لمصر و تاريخها و طيبها وحسنها و جمالها و مروءتها وإنسانية إنسانها العذب الذى يملك نوراً من الأسماء "نور وخبز وماء ، أملك عمر واملك صلاح الدين ، طرب اليتامى ونقش إسلامى فى سمع الزمن" ومرة أخرى : "دى هى كلمة عمر ، كلمة صلاح الدين ، كلمة عرابى فى ميدان عابدين ، من التاريخ أيام بتتغنى وليالى بلسان العرب منشدين" قول عمر بن الخطاب "متى استعبدتم الناس وقد ولدتهم أمهاتهم أحراراً".
وكان أول بيت كتب فى نور الخيال مقبلاً من صنع الأجيال "الأرض بتتكلم عربى" ثم أُلْهِمْتُ بعد ذلك:
الأرض بتتكلم عربى وقول الله
إنَّ الفجر لمن صلاه
ما تِطْوَلش معاك الآه
الأرض بتتكلم عربى

و لم تطل الآه. و لن تطول.
لا يطيب قلب شاعر عربى لشىء أكثر من أن يحلم بما يعلم و يعمل بما يقول:
الأرض بتتكلم عربى.

فؤاد حداد
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #9
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -
 



سألتُ أميناً أى دواوينى أنشر بعد الخمسة وبعد الحمل الفلسطينى والشرط نور: الشقى والعاقل على مزاج الوطن.
قال: ميت بوتيك قبل أن يقدُم.
أى بنىّ كل الفن يقدُم وإن تمنينا الأمانى وتوهمنا الأوهام، أو قل توهمنا الأمانى وتمنينا الأوهام.
(هذا ديوانٌ مزركش تفرش عتبته بدماءٍ ملوّنة)
يا لؤلؤاً من خيال ما أتكبّد أنت صادق الحسّ لا تلوى على بعض السفاسف أوعلى أكثرها أو على شىءٍ منها – هل تنظر من قريب فترى أم من الحياء لا ترى: بعضُ َ الخواطر كاذبـةٌ ً مثل الحسابات الأنيقة.
أى نعم إن ألصق الفنون بالضحك والسخرية أسرعها إلى العطب.
النكتة إمّا بائخة وإمّا قديمة.
ومن ألف تعيش اثنتان أو ثلاث.
وأخريات يرفلن فى ثياب الحزن أو يستعرن أكفان شقيقاتهن أو ما قبل الأكفان –أيهما أزهى.
القول فى العَرَض الزائل عَرَضٌ زائل.
ولكن وراء البتارين فى قرية ميت بوتيك...
- قرية ميت بوتيك؟ .. لم تكن إذن تقصد مِئَة بوتيك بمعنى ألف بوتيك أو مليون بوتيك أخذاً بالأقرب واستلطافاً للفظ...
لا تؤاخذني.. فقد كنت تقصد التورية على كل حال،
لا أدرى الآن ماذا كنت أقصد ولا يهم الناس أن أدرى... ذهب زهدى إلى سيناء يوماً بعد ذلك أو أيّاماً وعاد من رحلته ببعض الصور أو قل عاد بشتيت من الصور.
أين منها الصخور.
تتناوب فوق الصدور.
وراحة المتلمّس.
والبخت فى الودع.
أصداؤها المترامية تطالعنى بما يشبه الوحشة والنوى، هل كان الخلود والموت مفتعلين؟.. هل كان صمتاً ما يقطعه هنا وهناك جدار وجدار.
لا أقتحم المعانى ولا ألتفّ عليها تأسرنى القافية هى التى تقص أثري.
فإن شاءت رُدِمْتُ تحت أنْقَاض الاحتلال.
وإن شاءت هُدِمْتُ
وهُزِمْتُ
وإن شاءت لم أُهْزَمْ وَلَم أَنْتَصر
لا أملّ التكرار ولا يملنى
إن سور الدير من بحر الرَمَل
فهو لا يألو سجوداً واعتكافا
وصلاة طلبت خبزاً كفافا
ما انكمش تاريخٌ وخطوت فى غيره ومادت صحراء وسجنتُ فى غيرها أو نفيت، ما الوهج والصدأ، ما لون المنجنيز والنحاس
وجدار من دموع خيّره
تزيد السراب اكتشافآ
وجدار قائم لا أدرى هل يفك الخط المكتوب عليه: بوتيك
مكتوب عليه: بوتيك
بعد الذين استشهدوا وركزوا العلم:
بوتيك
أم كانوا بمثابة أزواجهم وذراريهم فيحقّ لهم أن يفرفشوا
أم تَهَّجيتُ باءً وتاءً وكافآ فبنيتُ عليها هذه الفقرة لا أدرى إلى أين تؤدى.
إن لم يكن سيفى فإن لسانى عربى
أم لثامى
وكنتُ فى الشمس والقمر أم فى نسيج الشيخة أم الآه أم فى ممر الحشر والحشرجة خلّ بالك
كل قولى زخرفٌ حرٌّ عتيق
يا لؤلؤاً من خيال ما أتكبد الناس جميعاً لا ينطلى الزور عليهم والشاعر من الناس، ذكى من أذكياء فلماذا يقال من وراء ظهري: أبله.
ألأنى أحبّ أن أتباهى بهذا الذكاء المنتشر، فلا يعالج مثل الوباء ولا يكظم مثل الغيظ ولا يحمل مثل الجنين.
ولا أدرى كيف يجوز الاستعباط ومتى أقولُ فى اصطناعه بلى ومتى أقولُ كلا
أم لا أقول هذه ولا تلك
لا أقول شيئاً إطلاقاً
ولا على غرار السلف تلف
أمسك قولي: التلامه سلامه
عُلِّقت يفط السماسره
استسلم الجوُّ لها كمن ينام ومن يصحو
كأنّها تقرأ الناس لا الناس يقرأونها
وجدت التقاليد قافية العفاريت فقهقهت لهذا التجديد قهقهةً مُحترمة.
وضع الميزان.
منه وفيه مثل دود المش
قلوب تطلب خلوّاً للتمليك أو للإيجار تتحدث فى الجبر والقدر
تتغابى تتذاكى
تكون هذا وذاك طوع الإشارات تغرق فى دجلة تعوم فى الفرات
تفرز فى الجو أنفاقاً وفى الماء أنفاقاً علناً وإعلاناً وتقلب باطن الأرض ظاهراً وتقول: ليس لدينا شىءٌ نخفيه «ظهر الفساد فى البر والبحر بما كسبت أيدى الناس».
هى دود كما رسمها الفتى الهمذانى بالدماء الملونة طاووساً طويل الآذان
من بدع الزمان
أنخاف أن نكون من هذه القلوب ولا نكون منها نرتدى بزة لا نرتديها
ننطقُ حروفاً لا ننطقها
زرعوا مكانها حروفاً من البلاستيك أو هى من الخشب أو من رماد الشبوره
تقبلنى وتردنى تقيمنى وتودعنى
مثل المحطة والمطار والميناء ومنه وإليه
والسويتش والكشك والسندوتش
والدائرة
والدائخة والحائره
لسه ما اتجننتش
لماذا تريد الآن أن تجن
الفن غول هزيل
دكان التوبه
فلاح بفئوس الآخرين
الدواء تأميم القنال
أم قرص أسبرين
أم كولى يورينال
للصابرين
أو من ماءٍ تجمد على ألف شكل آخر غير الماء تخاف أن تتخبط داخلها بالفوانيس وبالعمدان ولا فوانيس ولا عمدان
ولا محطة ولا ....
بل هى موجودة مادمت أنفيها
والراوى يقول: لسه ما اتجننتش


وأنا ماشى وابنى فى إيدى وإلا أنا اللى فى إيدى شفت يافطة «بازار كذا» بدأت ديوان ميت بوتيك
«بازار كذا كذا بازار»
فؤاد حداد
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #10
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


المقاومة

ازرع كل الأرض مقاومة
ترمي في كل الأرض جدور
إن كانت ضلمة نمد النور
إن كان سجن نهد السور
كون البادى كون البادى
كل فروع الحق بنادق
غير الدم ما حدش صادق
من أيام الوطن اللاجى
إلى يوم الوطن المنصور
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #11
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -
 




أنا حرّه وأموت في الحريّه
ومزاجي أعمل سحلـيّـه
أزحف ع الأرض وع الحيطه
واطلع وانزل واعمل زيطه
واضرب في الشمس طرمبيطه
أنا حره بديلي وبراسي
وماحدّش يكتم أنفاسي
وما احطش ماسك لإحساسي
ولا احط قزاز
ولا أقفل شيش
عقلي يا هزاز
كلّك نغاشيش
وأنا حره أعيش
أنا عاوزه أعيش
أنا بدي أعيش
أنا نفسي أعيش
على كيف كيفي

أنا حرّه وأموت في الحريّه
ومزاجي أعمل سحلـيّـه
أرقع في الشمس الزغروطه
واخد حمام من غير فوطه
أنا حره براسي وبديلي
حره بنهاري وبليلي
حره بمناخيري القطقوطه
أنا حره بخشمي ماهوش خشمك
وما احطش برقع ولا يشمك
ولا احط قزاز
ولا أقفل شيش
عقلي يا هزاز
كلّك نغاشيش
وأنا حره أعيش

أنا حرّه وأموت في الحريّه
ومزاجي أعمل سحلـيّـه
أنا ابقى سحليه وسيمه
ويجيني برص بتاع سيما
وبتاع مزيكا وترا لم لم
واتاوي في حضنه وأنا باحلم
ويقول لي ابتسمي يا بسيمه
وافرحي بالميه وبالخضره
ماتحطيش احمر ولا بودره
ولا احط قزاز
ولا أقفل شيش
عقلي يا هزاز
كلّك نغاشيش
وأنا حره أعيش

أنا حرّه وأموت في الحريّه
ومزاجي أعمل سحلـيّـه
سحليه وحبايبي سحالي
أنا حره بحالي ومحتالي
حرة أصحصح والا أسخسخ
والا أغني وقلبي يشخشخ
أبواب الدنيا فاتحه لي
ما اقعدشي في الأوده لوحدي
وما احطش إيدي على خدي
ولا احط قزاز
ولا أقفل شيش
عقلي يا هزاز
كلّك نغاشيش
وأنا حره أعيش
أنا عاوزه أعيش
أنا بدي أعيش
أنا نفسي أعيش
على كيف كيفي


"فؤاد حداد – قصيدة "ذي سحالي
من ديوان "رقص ومغنى" ضمن ديوان "أشعار فؤاد حداد" (أو الدواوين الخمسة) – الناشر دار المستقبل العربي
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #12
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


قصيدة الامام - الى فؤاد حداد

عبد الرحمان الأبنودي
إنت الإمام الكبير .. وأصلنا الجامع ..
وانت اللى نقبل نصلى وراك فى الجامع

بسيط يا مولاى ، والضحكة فى صدرك .. قوت
فقير يا مولاى .. ورازقنا حرير .. وياقوت
ونشيد عشان الأرض
ودعوة .. للى يموت
وخريطه لفلسطين
وكُُم .. للدامع

إنت الإمام الكبير .. وأصلنا الجامع ..
وانت اللى نقبل نصلى وراك فى الجامع

إن تمدحوا الشعر بامدح سيرة الشاعر
واشهد بإنه صبور .. العارف .. الطاهر
الصاحى سهران .. ونايم نومة الساهر

على حرف ورقه ، بنصل يمص دمه الحر
دقق فى " بيت " تلقى تحته ميت وريد بيشر
اتبع خطا الدم تلقى الجرح ولونه يسر
فؤاد ما قالشى ف يوم .. المر ماله مر
متبوع .. وليه تابعين .. عمره ما كان تابع


إنت الإمام الكبير .. وأصلنا الجامع ..
وانت اللى نقبل نصلى وراك فى الجامع

وحق من جاله يحبى النبع فى صحراه
والنهر غير عشانه لهجته .. ومجراه
وحق أحلا اللى قال : وطنى وشد الآه
وحق أحلا اللى حبوه رفقته وصُحَباه

من شد شرايينه ركبت ع العصب أوتار
من دمع عينه انسقت فى كفنا الوردة
وحق من أثبت إن السجن فيه أحرار
دول أربعين ضلع ولاَّ أربعين جلده
إللى طلع ع الجبل يقطف زهور النار
ويرشها ع العباد فى الحارة .. والشارع


إنت الإمام
الغنوة دى عن شعر فؤاد
وفؤاد ده اسمه فؤاد حداد
لازم مناوره ومداوره
مادام بتكتب عن ثوره
مش كل من يعرف يقرا ... قرا شعر فؤاد
تغرق تمد لها القشه
تولع .. تطفيها برشه
تسكر قلوبنا وتتعشى ... من شعر فؤاد
قاللى القوافى على كتافى
سواقى دايره على مافى
ما يبرد القدم الحافى ... غير شعر فؤاد
يصفها صفوف مرصوصة
لا زايده .. هه !! ولا منقوصه
واثقة لكين مش مجعوصة ... فى شعر فؤاد
كل المنازل .. مفتوحه
كل المسائل مشروحه
الدنيا – لمتها اللوحه ... فى شعر فؤاد
كان للخلايق إنسانهم
للفلاحين حد فيسانهم
غنوا الفقارى بلسانهم ... فى شعر فؤاد
شوف الكلام طالع نازل
كإنه مغزول فى مغازل
متربى فى أعلى منازل ... يا شعر فؤاد
تنزح .. وبيرك نضاحه
على قلب ما عرفش الراحه
ليه الحياه كده لماحه فى شعر فؤاد
والغنوه دى عن شعر فؤاد
وفؤاد ده اسمه فؤاد حداد
عمرى ما شفتش حبال الفجر لونها اسود
ولا دى قضبان وقاصده تقصقص الرؤيه
والحلم عود شق أسفلته وبيعيِّد
تسقيه بموال تقوم جامعة فى أغنية
ما تعدديش .. ياللى واقفه فى الخلا تعدِّد
الدنيا مش زى مانتى شايفه .. مش ديه
أحلا ما فى السجن قضبانه اللى بتحدّد
خطاوى فى الإنسانية .. وشكل .. وهويه
قُرْبت حيطان السجون .. من الهرم .. أفرد ..
قدمى .. ينام المقطَّم .. تحت رجليه
أنا باحمده واحمده .. وكل يوم حاحمِد
ربى اللى دل الضمير ع الاشتراكيه
فوق مادنه ريفى فقيره .. تقول بلا مسجد
أدِّنت صايم .. ولا لقمه .. ولا ميه
مع النبى قلت : كل الناس سواسيه
شعارات حماسيه لكن من عصبت موجوع
لو بطن واحده بتبكى من عطش أو جوع
ماكانش يطلع كلامى كلته مسجوع
عاش المربى .. وعاش السجع والساجع

وانت الإمام الكبير .. وأصلنا الجامع ..
وانت اللى نقبل نصلى وراك فى الجامع

الفرد ما يقدَّرُه غير حسن أفعاله
وكل فرد .. حيتجازى .. بأعماله
يوم ما ناديت فى العباد : خافوا زحام الحر
صحيتنا على طبلتك ولا صراخ أبو زر ؟
وكنت واقف تشهِّد ع اللئيم ماله
وانصف ما فيهم ما تستعناش بأقواله
وكانك انت الميزان وكانه يوم الحشر

كل اللى أسعد وأبهج .. واللى آذى وضر
وكل سارق بهيمه .. ف حبلها منجر
وكل شاعر كَدَبْ .. مربوط فى مواله
أحلا ما فى النيل .. يبان للضفه مستسلم

وأقوى ما فى النيل عيونه .. لحظة استسلام
م الدوله والثوره .. ولاَّ من صحيح مسلم
إنت الشهيد .. اللى مات بيأسلم الإسلام
الخصم انت .. وإنت مت بتدافع
إنت الإمام

والغنوة دى لفؤاد فؤاد
وفؤاد ده اسمه فؤاد حداد

فؤاد وتر .. مات العازف
أخضر .. يضلل ع الناشف
طبله وكمنجه .. وشفايف ... لفؤاد فؤاد
ندى .. نداوة الفجرية
قمر .. ومولود ع الميه
ينفع يكون للأنبيا ... ده فؤاد فؤاد
السبع ينفخ من ديقه
عصب السواقى ف تزييقه
والشعر يتهجَّى طريقه ... لفؤاد فؤاد

ولما يخطر فى الوادى
وطنه يقول له : يا بلادى
ويدفع الشعب العادى ... لفؤاد فؤاد
وهوه متكى ف زنازينه
يضحك على اللى حاجزينه
مفتشينه وفارزينه ... لكن ده فؤاد

والغنوة دى لفؤاد فؤاد
وفؤاد ده اسمه فؤاد حداد

شباب بلادنا الصغير
إللى إذا عتمه .. نوّر
ومسك دوايتك وصور
خريطه .. بس بأصولها
وكلمه يعرف يقولها
وموته .. يفهم ينولها
والموته إنت تغازلها
بغنوه قلبك غازلها
من تانى يصحى فى غزلها
شهيد على يد شاعر
ده كاس وداير على الدنيا مالوش علامات
ولا حد دايم على الدنيا غير الباقى
كتير باحس الزمن خلصان .. وانا .. على مات
والنخل له طَرْح وِخْرِى ، وطرح سبَّاقى
يغوى الغراب إلا يسكن .. شجرة ع اللمات
ما يوقع إلا اللى هيه .. تقدر انه مات
والسبع لو مات فى أحضان الوطن باقى
ياللى فى حب الوطن والرحله عزيتنى
ويوم ما مت انت جيتنى وانت عزيتنى
وقلت لى : عزتها وهيه ما عازتنى
وفتها لندل .. عاز يكسر .. وعاز يتنى
أنا فُته اسمى سراج .. والخلق بيه عالمات
الجسم راحل لكين شوف .. الأثر باقى
دمى بيصبح عساكر
منصوره .. راجعه لبيوتها
حصد السنه .. لم يفوتها
ولا زيارة البنادر
اللى بيزرع بيزرع
واللى بيصنع بيصنع
واللى رجع للمحطه
وعاد .. لقطع التذاكر
واللى يكمل يذاكر
الشمس تطرح سناكى
والدم بيصيح يكاكى
بلبل .. لبس بدله كاكى
والأمهات اللى طلعت
شافت ولادها وسمعت
زغاريدها عافرت وطلعت
ودبكه لاجل اللى جالها
وادى دية رجالها
بالكام قصيدة اللى قالها
قال له التاريخ المذاكر
فكرتنى .. ياللى فاكر
الدم هوه علمها
والدم هوه ألمها
والدم هوه حروبها
والدم هوه سلامها
وازاى تصدق كلامها
ان هيه نسيت بطلها
جاعت .. وأكلت عيالها
أو قدمتهم بطوعها
يا كلهم اللى أكلها
اللى ابتسم والمناجل
دايره تحش السنابل
بالفرض والسنه
والجبر .. والواجب
كل القصايد بتتبع فى الأدان صوتك
لا يغير الأمر .. لا غيابك ولا موتك
من ألف عام جايه
من ألف عام راحت
شجر بينفض ورق
وجاروف كبير فاحت
لكل حلم انطفا
ولكل قلب غياب
ولكل اسم اختفى
ولكل صدق عقاب
ولكل موت احتفى
ولكل موت أسباب
من ألف عام جايه
لألف عام راحت
شجر بينفض ورق
وجاروف كبير فاحت
وحلم ما نطفاش
وقلب عجيب ما غابش
واسم ما اختفاش
مكتوب فى عين الشمس
والموت ما يخصناش
فؤاد حداد ما ماتش
هل عندكم مانع ؟

وانت الإمام الكبير .. وأصلنا الجامع ..
وانت اللى نقبل نصلى وراك فى الجامع

بسيط يا مولاى ، والضحكة فى صدرك .. قوت
فقير يا مولاى .. ورازقنا حرير .. وياقوت
ونشيد عشان الارض
ودعوة .. للى يموت
وخريطه لفلسطين
وكُمّ .. للدامع
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #13
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


رائعة فؤاد حداد حيوا أهل الشام
حيوا أهل الشام صابرَه وهشام
كلّهم قد صام يا ابو زيد الخيل
كلّهم قد نام تحت هذا الليل
قالوا للأحلام إن يكن أو كان
فى شجر لبنان والرقابى اقلام
تكتب الأيام سبت شغلى وجيت
دق قلبى فى بيت متّ ما استنّيت
يا تُجَار الزيت شاعرٍ حدّاد
إن اسمى جهاد اسمى الاستشهاد
كنت رد بلال يا ابو زيد هلال
كنت مُهر النور شبّ فوق السور
لم أزل منصور عند ستّ بحور
والجنان الحور حيّوا أهل الله
يا عباد الله تعرف الإنسان
حطّ قلبى شهود تعرف الإنسان
لا تَرى مَهواه لا ترى أدناه
لا ترى أعلاه فى شحوب النار
والقمر مسروق جيت أغنّى شروق
لا خَرَج مطرود قد ثبت فى الدار
هادياً للدار فى أمم أطوار
كنت فى الأشعار من حَمَى لى الدار
سيفى من أبطال يا نقا الإسلام
فى ندى الإسلام مثل موج البحر
حَيثُ لا تلتام حيثُ لا تلتام
حيث كلّ ختام يبتدى من الآن
مثل موج البحر قولوا للقلقان
دولة الأحلام تحت هذا الليل
كلّهم قد نام يا ابو زيد الخيل
كلّهم قد صام صابِرَه وعصام
حيّوا أهل الشام يا عباد الله


يا أهل الله
وما شاالله قد صَلّى
ما تقلقشى مؤدى الفرض
وهذى الأرض ماتقلقشى
ندى البُلبُل ماعنقدشى
مطاطيّه مطاطيّه
أسَحّركم سافِركم
لآخركم خاطركم
حيخبركم دمعاتى
فى طلعاتى عى المادنه
ورمّضنا ا غمّضنا
كما يلزم لم أُهزَم
تغرّقنى عرّقنى
يا أهل الله عبادالله
من الطَلّه عى الطبله
من الشوفه ولا خوفَه
بيدّلّى ولابيشهَق
وفى الأزرق ما جانا
و ميجانا لا غيّب
وأثبَتَها هادينى
ينادينى بو الطيّب
حمى دينى حمادين طرح بُلبُل فسطينى
مثل الموج راحاتى
ولا تذبُل آهاتى
من الآتى مثل الموج
مايقلقشى مايقلقشى
وهذى الأرض ومؤدى الفرض
ما تقلقشى وقد صلّى
و ما شاالله ا أهل الله
عباد الله
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #14
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


دواليب زمان
اصحى يا نايم
وحد الدايم
وقول نويت
بكره ان حييت
الشهر صايم
والفجر قايم
اصحى يا نايم
وحد الرزاق
رمضان كريم
*
مسحراتي
منقراتي
منجراتي
دواليب زمان
ما تشتكوشي
دقة شكوشي
جت في الاوان
يا ناس حبايب
يا ناس جيران
انا قلبي دايب
على البيبان
عجوز شويه
لكن عيني
روحين حنان
لاظني سئ
ولا جبان
درويش واوسطي
وشيخ كمان
وفي عبي قطه
ازاي حتلعب
فيه الفيران
تسـألني بتعب
اقول صراحه
شقاي راحه
قوة حصان
لاجل وعشان
قبول عيالي
في الامتحان
وانا في بالي
حاجات جنان
من الطبالي
اعمل صيوان
وابني لخيالي
اربع حيطان
دا انا في انتقالي
من اولى ساقيه
لسد عالي
لقيت مكان
سيري يا موجه
بالتكنولوجه
لبر الامان
*
المشي طاب لي والدق على طبلي
ناس كانوا قبلي قالوا في الامثال
الرجل تدب مطرح ماتحب
وانا صنعتي مسحراتي في البلد جوال
حبيت ودبيت كما العاشق ليالي طوال
وكل شبر وحته من بلدي حته من كبدي حته من موال
*
لو ماشي في الصحراء شفت النور اقول انسان
دا انا كل شباك يقيد اشكر لايد انسان
واقول هدتني المناير سبحت للعرش
يا رب من رحمتك مكنت للانسان
يغير الضلمة اما النور ما يتغيرش
*
اصحى يانايم وحد الدايم
السعي للصوم خير من النوم
دي ليالي سمحه نجومها سبحه
اصحى يانايم يانايم اصحى
وحد الرزاق
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #15
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


الاستيماره

اصحى يا نايم

وحد الدايم

وقول نويت

بكره ان حييت

الشهر صايم

والفجر قايم

اصحى يا نايم

وحد الرزاق

رمضان كريم

*

مسحراتي منقراتي

ع الطبله ايدي

ريشه ف دوايتي

اسمع ياسيدي

اسمع حكايتي

مع استماره

راكبه حماره

اول ماراحت

راحت لحسني

قالت ياحوستي

هو انت فاطر

قال كنت فاكر

مش حانسى تاني

خليك مكاني

الاستماره راكبه الحماره

راحت لفكري قال تيجي باكر

وتروح لزكري

قال روح لشاكر

ولا لشكري

شكري في اجازه

راحت لبهجت

لا حط ماذا

ولا سألها

اشر نقلها

راحت لهاني

خليك مكاني

هاني الطاطوري

قال فيما يبدو

حتروح لعبده

لازم ضروري

ضروري لازم

راحت لحازم

منه لتيفه

شاغلاه لطيفه

منه لمكتب

راجل مؤدب

ببدله بني

قال لي اظني

في تاني اوده

عند الموظف

ابو بدله سودا

بدله رصاصي

قال لا مؤاخذه

مش اختصاصي

ياسيدي لاظوغلي

خلص لي شغلي

في تاني طرقه

على شمالي

لبدله زرقا

شرحت حالي

قال ثانيه واحده

والاستيماره

من يومها قاعده

راكبه الحماره

لو كنت راكب

ماكنتش اوصل

ولا أؤدي واجب

ولا احصل واطلع بلاشي

احسن لي افضل

على مهلي ماشي

*

المشي طاب لي والدق على طبلي

ناس كانوا قبلي قالوا في الامثال

الرجل تدب مطرح ماتحب

وانا صنعتي مسحراتي في البلد جوال

حبيت ودبيت كما العاشق ليالي طوال

وكل شبر وحته من بلدي حته من كبدي حته من موال

*

انا صايم الشهر طول الشهر ودا فاطـــــر

وانا ماشي في الشغل قلبي سخن ودا فاتر

ما يـنـتـقـل شـبـر الا بـحــبـر ودفــــاتـــــر

*

اصحى يانايم وحد الدايم

السعي للصوم خير من النوم

دي ليالي سمحه نجومها سبحه

اصحى يانايم يانايم اصحى

وحد الرزاق
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #16
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


الكعـك

اصحى يا نايم

وحد الدايم

وقول نويت

بكره ان حييت

الشهر صايم

والفجر قايم

اصحى يا نايم

وحد الرزاق

رمضان كريم

*

مسحراتي منقراتي

خالاتي عماتي سيداتي

على تل عجوه وعسل وسمن

ولا مجلس الامن سهرانين

لت وعجين

يبنوا الهرم

قالت حماه المحترم

ياكعك ياسيد الكرم

نبنطلك في المشمشي

يابنت قومي وفرفشي

لاتحوشي ولا تختشي

احمي الوابور واستحمشي

اشي واشي تلاقيه مشي

اشي نغبشي

واشي حبشي

واشي دندشي

واشي انقشي

واشي ينحشي

واشي رشرشي

سكر عليه

بركه ايديه

فرحه عنيه

قال ايه وايه

*

المشي طاب لي والدق على طبلي

ناس كانوا قبلي قالوا في الامثال

الرجل تدب مطرح ماتحب

وانا صنعتي مسحراتي في البلد جوال

حبيت ودبيت كما العاشق ليالي طوال

وكل شبر وحته من بلدي حته من كبدي حته من موال

*

قال واحد اتنين تلاته واللي كان في الجرن

كله انفتل وانقتل وانشال وراح الفرن

عيني على رصه راحت ولا رصه جات

عمال اسحر وانا ماشي ورا الصاجات

*

اصحى يانايم وحد الدايم

السعي للصوم خير من النوم

دي ليالي سمحه نجومها سبحه

اصحى يانايم يانايم اصحى

وحد الرزاق
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #17
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


ليه كل ما نقول آه
الناس تقول الله
أنا المُغني
ضلوعي زي الشجر
بتفرش الظله
وبتبني سقف البيت
لما الحيطان تعلي
وروح يا ليل بالسلامه
وهات يا ليل ابتسامه
من الجميل الغايب
هو الحبيب في الحبايب
هو اللي يعرف ياليل
ليه كل ما نقول آه
الناس تقول الله
أعمل ضلوعي شجر
علشان ترد اللي غاب
وترد قلبه شباب
أعملها سقف وباب
واعملها مركب
وأفضل ألف البحار
واغني فجر ومغرب
واغني ليل ونهار
لحد ما تستعجب
ليه كل ما نقول آه
الناس تقول الله
كان فيه شجر موعود
يصبح كمنجة وعود
تسمع في حسه الودود
ضي النسيم ع الغصن بيتمرجح
ويلاغي ظل الشجر
وسقف بيت في القمر
وجيران تطل وتفرح
وباب يفتح
لكل غايب يعود
ليه كل ما نقول آه
الناس تقول الله
  رد مع اقتباس
قديم 18/09/2007   #18
شب و شيخ الشباب verocchio
عضو
-- مستشــــــــــار --
 
الصورة الرمزية لـ verocchio
verocchio is offline
 
نورنا ب:
Jun 2007
مشاركات:
2,795

إرسال خطاب MSN إلى verocchio
افتراضي


لمشاهدة العمل التلفزيوني المسحراتي
انشاد سيد مكاوي

- ابو شريك هاي الروابط الي بيحطوها الأعضاء ما بتظهر ترى غير للأعضاء، فيعني اذا ما كنت مسجل و كان بدك اتشوف الرابط (مصرّ ) ففيك اتسجل بإنك تتكى على كلمة سوريا -
 

  رد مع اقتباس
إضافة موضوع جديد  إضافة رد



ضوابط المشاركة
لافيك تكتب موضوع جديد
لافيك تكتب مشاركات
لافيك تضيف مرفقات
لا فيك تعدل مشاركاتك

وسوم vB : حرك
شيفرة [IMG] : حرك
شيفرة HTML : بليد
طير و علّي


الساعة بإيدك هلق يا سيدي 20:16 (بحسب عمك غرينتش الكبير +3)


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2015, Jelsoft Enterprises Ltd.
ما بخفيك.. في قسم لا بأس به من الحقوق محفوظة، بس كمان من شان الحق والباطل في جزء مالنا علاقة فيه ولا محفوظ ولا من يحزنون
Page generated in 0.36054 seconds with 12 queries